img 020-4919514
info@retaileventnederland.nl
  • Volg ons:
13th mei

2016

Local Digital Engagement

Digitaal je klanten meer effectief naar de lokale winkel dirigeren

iConneqt is een nieuw, in Nederland ontwikkeld platform voor online marketing automation. Onder meer retailer Zeeman met haar 1200 winkels in Europa maakt gebruik van iConneqt. iConneqt introduceert op Retail Event Nederland 2016 haar Geo Targeting Engine. Een database gedreven technologie om betrokken, gericht en effectiever de (potentiële) klanten digitaal naar de lokale winkel te dirigeren. Bij testen lag de conversie 34% tot 89% hoger dan die bij de traditionele digitale campagnes.

De communicatie met de klant kan, en moet weer kleinschalig en persoonlijk worden

Binnen het online iConneqt platform zijn meerdere databases geïntegreerd. Vanzelfsprekend is er een CRM-klantdatabase waar een compleet klantenbeeld kan worden ontwikkeld. Opgebouwd met informatie over de getoonde belangstelling binnen de emailcampagnes, aangegeven interesses en aankoopinformatie vanuit de webshop en POS. Daarnaast is er een vestigingendatabase ontwikkeld. Binnen emailcampagnes worden de twee databronnen gecombineerd, zodat er vanuit centrale regie een lokale uiterst persoonlijke Nieuwsbrief ontstaat. Ruud Lampers, CEO van iConneqt: “De klant is ongeveer continue online. Dus willen we de klant digitaal naar de webshop halen. En dat werkt. Echter, dé omzet wordt voor meer dan 93% nog steeds in de fysieke winkel gerealiseerd. Dus moeten we daar meer aandacht aan geven. Ook digitaal. Ik ben er van overtuigd dat we het grootschalig denken en doen, moeten reserveren voor de bedrijfseconomische structuren, als logistiek, inkoop e.d. De communicatie met de klant moet weer kleinschalig en persoonlijk worden.”

Local Digital Engagement iConneqt

Lampers: “We moeten de winkel weer zien als onderdeel van de lokale gemeenschap. De plek waar onze klanten wonen en werken. Waar lokale vestigingsmedewerkers hun klanten vaak kennen en andersom. Op die waarde moeten we meer anticiperen. Want in die lokale winkel wordt simpelweg de meeste omzet gemaakt. En het werkt wanneer je vanuit dat lokale winkelprofiel, vanuit de lokale manager, digitaal communiceert. Er zijn testen gedaan met lokale vestigingen, waarbij de ontvanger de email Nieuwsbrief ervaart vanuit zijn/haar winkel om de hoek. De afzender, de lokale uitstraling, deels het lokale afwijkende aanbod en de persoonlijke communicatie….tussen mensen. De conversie lag tussen de 34% en 89% hoger dan die van de traditionele onpersoonlijke bulkemail campagnes vanuit het hoofdkantoor. Dat zijn mooie resultaten, nog los van wat dit doet voor je merkbeleving.”

Weten “waar het emailadres woont.”

Volgens iConneqt bestaan nieuwsbrief-databases vaak voor een groot deel uitsluitend uit emailadressen. iConneqt vertaalt automatisch ieder emailadres tot een locatie op de kaart. De retailer bepaalt de verzorgingsgebieden rond de vestigingen en automatisch worden de klanten gekoppeld aan de verschillende vestigingen. Binnen het systeem is de Nederlandse postcodedatabank en die van de Nederlandse gemeentes geïntegreerd. Per vesting is er door de integratie met de CBS-databank, inzichtelijk wat het klantpotentieel is binnen een verzorgingsgebied en welk percentage aan geregistreerde klanten de vestiging heeft gerealiseerd.

Op 25 mei geeft Ruud Lampers op Retail Event Nederland een presentatie over deze nieuwe mogelijkheden.

 

Deel dit bericht :