img 020-4919514
info@retaileventnederland.nl
  • Volg ons:

26-MEI-BUTTONSeminarprogramma 25 mei

Theater 1

Retail Event Seminar tijden 10:30 – 11:15:

Trends in Retail – de ontwikkeling van winkels, winkelgebieden en retailer

Download hier de presentatie

Rabobank – Véronique Bulthuis, Sectormanager Retail en Groothandel

Retail verandert in een rap tempo, de impact van online is onmiskenbaar. Betekent dit dat de fysieke winkel ten dode is opgeschreven? Zeker niet, de fysieke winkel blijft bestaan en zal een belangrijke functie blijven houden in het winkelgebied. Er ontstaat wel meer concurrentie tussen winkelgebieden waarbij er winnaars en verliezers zullen zijn. Rabobank deelt tijdens dit seminar haar visie op de retailer , winkel en winkelgebied van de toekomst. Een analyse van koopstromen laat zien dat bestedingen zich steeds meer concentreren in grotere gemeenten. Dit vormt een bedreiging voor het winkelaanbod in de toch al “dunbewinkelde” gemeenten.

Tijdens dit seminar gaat Veronique Bulthuis, sectormanager Retail Rabobank, in op de veranderingen in de rol van winkelgebieden aan de hand van de koopstromen. Daarnaast zal zij ingaan op de noodzakelijke veranderingen in de winkelstraat, winkels en van retailers zelf.

Retail Event Seminar tijden 11.45 – 12.30:

PopUp is here to stay & (in)ternational best practices

3isacrowd – Caroline de Jager, eigenaar – specialist in PopUp Stores sinds het eerste uur

Winkels, Winkelstraten en winkelcentra zullen in de toekomst NIET zijn zoals de winkels, winkelstraten en winkelcentra van het verleden. Onder andere Pop Up Stores zullen een uitdrukkelijkere rol gaan spelen.

PopUp Stores blijken voor vele partijen interessant te zijn:

  • Voor consumenten: Ze zijn verfrissend en vernieuwend.
  • Voor ondernemers zelf: Ze kunnen als try-out of als marketing tool dienen.
  • Voor winkelomgevingen en vastgoedeigenaren en steden: Ze kunnen vernieuwing met zich mee brengen en nieuwe klanten en ze kunnen leegstand opvullen.

De vraag is niet OF dat gaat gebeuren, maar de vraag is HOE we daar het beste mee om kunnen gaan. Cijfers uit Engeland tonen immers aan dat Pop Up stores in aantallen significant blijven groeien. In Engeland wordt het zelfs de “fastest growing sector” genoemd.

Maar ook zullen we de diepte in gaan over: Wie zijn die PopUp Stores? Wat hebben ze nodig? Waar begeven ze zich? Waarom kiezen ze voor bepaalde plekken, lokaties? Wat zijn de nieuwste PopUp concepten? Wat kunnen we van ze leren? Een kijkje in Berlijn, Londen, Barcelona, Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen etc. Kortom…. heel veel te bespreken!

Retail Event Seminar tijden 13.00 – 13.45:

Blurring zet bestaande retailsegmenten op zijn kop!

FoodService Instituut – Jan-Willem Grievink, directeur

De grensvervaging tussen de bestaande retailkolommen gaat de komende jaren versneld door. Dat fenomeen noemen we ‘blurring’. De foodsector is dominant in dit onderwerp. Binnen de foodkanalen vervagen de grenzen. Supermarkt en horeca komen op elkaars terrein, maar ook speciaalzaken en cateraars zijn onderdeel van dat blurring proces. Ook non-food zaken verkopen steeds vaker foodproducten of beginnen met horecadiensten. En dan heb je ook nog verticale blurring. Schakels in de keten worden overgeslagen. Boeren en tuinders verkopen rechtstreeks aan consumenten of aan ondernemers.

Maar dit blurring fenomeen geldt niet alleen voor de foodsector. De hele retail krijgt ermee te maken. Daar liggen diverse ontwikkelingen aan ten grondslag. De belangrijkste daarvan is de consument die met zijn ‘device’ de regie in handen neemt in de verschillende retailketens. Hij kan overal kopen en prijzen en diensten zijn transparanter dan ooit tevoren. Wat gaat dit voor de toekomst van retail betekenen? Wat betekent dit voor de bestaande spelers? Wat betekent het voor de wet- en regelgeving?

Retail Event Seminar tijden 14.00 – 14.45:

#WatNouEindeVanWinkels

Strabo, marktonderzoek en vastgoedinformatie – Hans van Tellingen, directeur/eigenaar 

Over de zonnige toekomst van winkels en winkelgebieden. In december 2013 is Hans van Tellingen begonnen met een artikelreeks over dit onderwerp. Inmiddels zijn negen delen verschenen en worden de delen gebundeld in een boek dat begin juni wordt gepresenteerd.

Kernvragen die beantwoord worden zijn: Is de toekomst echt zo dramatisch voor de winkels als sommige doemdenkers ons willen doen laten geloven? Zal internet leiden tot 30 tot 50% minder winkelvoorraad? Komen complete binnensteden leeg te staan?

De waarheid hierover kent vele gedaanten. En is in ieder geval lang niet zo somber als menigeen denkt.  De toekomst voor fysieke winkels is zelfs bijzonder zonnig. In ieder geval ‘branchebreed’. Dus voor de sector als totaal. Hans neemt je mee in zijn verhaal dat feitelijk én optimistisch is.

Retail Event Seminar tijden 15.00 – 15.45:

Toekomstbestendige winkelstraten

Platform De Nieuwe Winkelstraat – Marcel Evers, Manager Belangen en Beleid INretail

Platform DNWS is opgericht om (de kansrijke) winkelgebieden in Nederland te helpen om toekomstbestendig te worden, zodat ze (weer) opbloeien en aantrekkelijk worden voor de consument van nu. Dat doen we door stakeholders met elkaar te verbinden, kennis te verzamelen en te delen, onderzoek te doen, inspirerende praktijkvoorbeelden te laten zien, praktische hulpmiddelen te ontwikkelen en winkelgebieden te voorzien van strategisch advies met een concreet plan van aanpak.

Uitgangspunt van het advies aan winkelgebieden zijn de vier speerpunten van platform DNWS: identiteit & uitstraling, lokaal samenwerken, de consument centraal en digitalisering & technologie. Hierover geven we graag meer uitleg.

Retail Event Seminar tijden 16.00 – 16.45:

Deze presentatie wordt mede mogelijk gemaakt door POPAI Benelux

Reasons to believe – Reasons to buy

Adidas – Axel Havers, Senior Director Retail Space Management 

Waarom zou een fabrikant van sportartikelen, in dit geval Adidas-Group, zich bezig houden met retail? Het antwoord op deze vraag is identiek aan dat van andere merken, simpelweg om je producten in een omgeving te kunnen presenteren waarin je de volledige controle hebt, waar je de consument het volledige verhaal kunt vertellen over je merk, je waarden, je producten en je deze verleiding kunt converteren naar aankoop.

Maar hoe creeer je deze „reasons to believe“, hoe weet je wat je klant wilt, waar wonen ze, hoe bereik je ze……vragen waar we ons allemaal dagelijks mee bezighouden.

Tijdens dit seminar zal ik de retail-tak van Adidas-Group introduceren en doelstellingen, insights en strategische keuzes delen.

Retail Event Seminar tijden 17:00 – 18:00: Beursborrel

Theater 2

Retail Event Seminar tijden 11.00 – 11.45:

Adaptive Retail – kan de retailer meegaan in de veranderende wens van de consument?

Accenture – Otte Veltman, Manager Retail Accenture & Maurice Kroon, Founder/CEO Yippie!

Op het gebied van m-commerce –verkoop via mobiel of tablet – valt in Nederland nog veel winst te halen. Uit het Accenture’s Adaptive Retail onderzoek blijkt namelijk dat Nederland in vergelijking met andere landen achterloopt in mobile shopping. Uit hetzelfde onderzoek blijkt echter ook dat de Nederlandse consument vindt dat de fysieke winkel achterblijft in de ontwikkeling in de omni-channel wereld. Zo wil de consument graag persoonlijke aanbiedingen in de winkel ontvangen of out of stock artikelen bestellen via hun mobiel, maar bieden veel retailers deze opties nog niet aan.

Accenture zal in dit seminar hierop dieper ingaan en Yippie!, een start-up die ervoor zorgt dat retailers persoonlijke aanbiedingen kunnen verzorgen, zal uitleggen hoe zij deze personalisatie kunnen faciliteren.

Retail Event Seminar tijden 12.00 – 12.45:

Internet of Things in Retail

Cisco Systems International – Anke Massaro, Retail

Als u een voorbeeld moet geven van Internet of Things in Retail, welke zou u kiezen? De Amazon Dash Button? Of misschien Disney, die gebruik maakt van een RFID-polsband voor de parkbezoekers en aan de achterkant de data gebruikt om de service aan haar klanten te verhogen? Of gaat u IoT juist inzetten om hogere snelheid, efficiency en flexibiliteit binnen uw organisatie te behalen? Wat is de waarde van digitalisatie voor uw bedrijf? In 45 minuten deelt Cisco haar visie op de ontwikkelingen binnen Retail en definieren we welke stappen Cisco ziet om uw roadmap naar digitalisatie op te stellen.

Innovatie in Business programma

Klik hier voor meer informatie.

Retail Event Seminar tijden 13.00 – 13.20:

Meer traffic, inzicht en omzet door toepassing van (innovatieve) loyalty marketing

Retail Event Seminar tijden 13.30 – 13.50:

De omnichannel strategie in de praktijk

Retail Event Seminar tijden 14.00 – 14.20:

Reduceer NEE-verkopen, doe een voorraadinventarisatie!

Retail Event Seminar tijden 14.30 – 14.50:

Wat kost een medewerker?

Retail Event Seminar tijden 15.00 – 15.20:

Succesvol retailen doe je met een goed achterwerk

Retail Event Seminar tijden 15.30 – 15.50:

Een visie en nieuwe technologie om klanten effectiever digitaal naar je lokale winkels te dirigeren

Retail Event Seminar tijden 16.00 – 16.20:

Verander in 1 dag je winkel in een ‘store of the future’

Retail Event Seminar tijden 17:00 – 18:00: Beursborrel