Future Proof Store – How to stay in business with innovation?
Atos Consulting – D. Groenenboom RCP, Principal Consultant Retail
Het business model van retail as-is staat enorm onder druk. Shopper en retail trends als blurrification, contextual en upcoming new business models zorgen er voor dat met name de huidige [standaard] brick store zich in een rap tempo zal moeten aanpassen om in business te blijven. Danny Groenenboom zal in gaan op hoe deze trends juist voor je als retailer te laten werken. Ondersteund met een aantal goede en slechte voorbeelden van bijvoorbeeld Sephora en Undiz. Als afsluiter zullen er key take outs gegeven worden hoe digitale retail transformatie een enabler voor groei voor juist brick stores kan en zou moeten zijn.
Trends in betalingsverkeer: Op weg naar een meer seamless en persoonlijke benadering?
Innopay – Shikko Nijland, Managing Partner
Een heldere uiteenzetting van de belangrijkste innovaties in het betalingsverkeer. Met welke ontwikkelingen kunt u nu rekening houden en direct uw voordeel doen? Onderwerpen die o.a. aan bod komen: 24/7 betalingen, abonnementen, bitcoin, her-kennen van je klant en het openstellen van de bankrekening voor derden.
Versterk het fysieke kanaal met data
IBM – Damiaan Zwietering, Sales Engineer Advanced Analytics
De consument van nu wil een naadloze en gepersonaliseerde ervaring en verwacht dat door ervaringen in andere kanalen ook in het fysieke kanaal. Retailers willen daarom investeren in een integratie van hun kanalen op basis van de daarvoor beschikbare data. Eigen data vormt daarvoor de basis, verrijkt met bijvoorbeeld weerdata, sentiment uit zowel online als offline kanalen maar ook door het enorm potentieel aan sensordata te ontsluiten. Het combineren en inzetten van al deze data stelt de retailer in staat om effectief en efficiënt maar vooral ook persoonlijk de klant te bedienen. IBM laat u graag zien wat de mogelijkheden zijn en hoe wij retailers hier dagelijks bij helpen.
Huurrecht en huurverlaging
mr. F.C.P. (Erik) Teeuw
De huurprijzen zijn de afgelopen jaren sterk gedaald en blijven verder dalen. Goed nieuws voor startende ondernemers. Zittende huurders profiteren hier helaas niet van. Hun huur stijgt juist elk jaar door indexering. De (te) hoge huurprijs is voor veel retailers niet meer op te brengen. Zij weten vaak niet dat zij wettelijk recht hebben op een huurprijsverlaging. mr. Erik Teeuw zal in zijn presentatie uitleggen welke mogelijkheden er zijn om een lagere huurprijs te realiseren.
Hoe eerlijk is jouw product? – over transparantie en ketenverantwoordelijkheid
MVO Nederland – José van der Klauw, kennismanager
Als u binnen uw eigen bedrijf verantwoord wilt ondernemen, dan kunt u daar snel mee beginnen. U stelt uw (led)verlichting goed in, scheid het afval en zorgt goed voor uw medewerkers. Maar hoe zit het met de rest van uw keten? Wanneer u transparant wilt zijn over uw MVO prestaties, zult u als retailer ook iets moeten zeggen over uw product. Maar dat blijkt vaak nog niet zo eenvoudig. Want hoe ver reikt uw verantwoordelijkheid?
Tijdens dit seminar gaat José van der Klauw, kennismanager bij MVO Nederland, in op de rol van de retail in de internationale productketen en nut en noodzaak van transparantie hierover.
100.000+ passanten en u kent die locaties niet?
NS Stations – Michel Hueber, Exploitatie manager
Retailers lijken onbekend met de aller drukste retaillocaties van Nederland. Op grote treinstations in Nederland komen dagelijks meer mensen dan op zaterdag in de Kalverstraat. 150.000 passanten op Den Haag – en Rotterdam Centraal, 200.000 op Utrecht Centraal. Op Amsterdam Centraal komen in totaal 300.000 mensen, elke dag!
Maak nu kennis met de mogelijkheden die er zijn op de NS stations. Naast een geweldige omzetgenerator kan het station ook een geweldig uithangbord voor je merk zijn. Natuurlijk doen foodformules het er goed. Maar ook non-foodmerken zoals ook Hema, Sissy-Boy, Rituals en Villa doen hier al jaren hele goede zaken. Michel Hueber, Exploitatiemanager bij NS Stations, vertelt u meer.
.
360° Shopper Marketing
POPAI Benelux
Elk merk, elk product wil zijn publiek zo efficiënt mogelijk bereiken. Daarom is het belangrijk om u als retailer of marketeer in te leven in de mindset van uw consument/shopper. Denken en doen als uw consument, op verschillende momenten en via verschillende kanalen. Voor, tijdens én na het winkelen. Want deze inzichten kan u optimaal inzetten om te prikkelen, interesse te wekken en uiteindelijk aan te zetten tot actie. Op basis van de touch points gedurende de shopper journey (PRE-TO-IN-POST STORE) worden verschillende onderwerpen behandeld!
Deze presentatie wordt mede mogelijk gemaakt door POPAI Benelux
De meerwaarde van neuro-onderzoek voor het optimaliseren van de winkelvoer
Unilever & Haystack – Wim Hameakers, managing partner Haystack
Iris Cremers, European Shopper Insight Manager at Unilever
Haystack en Unilever presenteren hoe ze, met behulp van neuro onderzoek, de impact onderzochten van pak- en POS communicatie op de winkelvloer. In twee casestudies werd neuro onderzoek ingezet: eye-tracking, EEG, Galvanic Skin Respons en Impliciete Associatie Test. Ontdek de belangrijkste leerpunten uit het neuro-onderzoek voor optimale in store communicatie.
Simply the best! Not just a Customer Journey….at BMW
TOTE-M – Jan Nelissen, Senior Consultant
Het doel van BMW Group Nederland is om van elke ontmoeting een bijzonder moment te maken en daarmee in de beleving van de klant een positief onderscheid te creëren. Maar hoe word en blijf je nr 1 of zoals het thema bij BMW luidt: Simply the best!? TOTE-M neemt u mee op de reis en deelt de inzichten in de strategische verandering naar ‘Customer Centricity’ bij BMW en haar dealers; welke stappen zijn genomen, wat zijn de resultaten en wat hebben wij geleerd.
Lang leve de fysieke winkel!
ADEKWAAD, Ad van Antwerpen
Ad van Antwerpen van ADEKWAAD gelooft in de kracht van de fysieke winkel. Volgens hem is de fysieke winkel geen ouderwets en uitstervend alternatief voor online shoppen maar juist het kloppende hart van de retail in Nederland.
Er is volop bestaansrecht voor de fysieke winkel, zelfs zonder webshop of flitsende omni-channel strategie. De winkelstraat wordt weer het domein van echte ondernemers die juist nu het lef en de visie hebben om echt te vernieuwen of juist vast durven houden aan “ouderwetse” klantgerichtheid. In 45 inspirerende minuten laat Ad van Antwerpen zien wat je als fysieke winkel moet doen om interessant en relevant te blijven in het leven van consumenten
Met passie meer profijt realiseren
INretail – Harry Bijl, Innovator
Retailers moeten keuzes maken en prioriteiten stellen als het gaat om: Hoe het aanbod te organiseren, welke mensen zet je in en welke middelen heb ik nodig?
Inretail onderzocht, samen met onderzoekbureau Q&A, wat consumenten en retailers profijt en plezier bezorgt bij het kopen en verkopen van producten. De uitkomsten van het groots opgezette onderzoek vormden de basis voor het INretailmodel. Het model geeft retailers (leveranciers & stakeholders), die hun business model willen verbeteren, inzicht, richting en houvast. Uiteindelijk gaat het bij de hele retail operatie om meerwaarde en relevantie voor klanten en het plezier en profijt dat retailers eruit halen. Met veel enthousiasme en energie en zal Harry Bijl het model op Retail Event Nederland beeldend tot leven brengen.
Klantbeleving in Retail
Gastvrijheidsgilde – René Drost, bestuurslid Gastvrijheidsgilde & eigenaar Bureau HTM
In een interactieve workshop/presentatie zal René Drost u prikkelen en meenemen in zijn Klantgerichtheidsmodel. Aan de hand van praktijkvoorbeelden zien we hoe verschillende winkels vorm geven aan klantgerichtheid. Zien we enorme missers en grote successen in het managen van de verwachtingen van de klant. Hoe klantvriendelijk is zelfscannen eigenlijk? Is een pop-up store naast je winkel beter voor de klantbeleving dan leegstand? Zomaar wat vragen die aan bod zullen komen. En wellicht het belangrijkste en het spannendste…… worden we geconfronteerd en bevraagd op het eigen handelen!
Wij hebben de wijsheid niet in pacht, maar verschaffen op z’n minst stof tot nadenken!